بحران آب در ایران

بحران آب در ایران

هیچ چیز برای حیات روی زمین ضروری تر از آب نیست. مردم برای دسترسی به کمیت و کیفیت آب مورد نیاز برای نوشیدن ، آشپزی ، حمام کردن ، شستن دست ها و پرورش غذای خود مشکل دارند. به نقل از شرکت مهندسی کاشفان نیلفام، با توجه به خشکسالی شدید در جهان به خصوص در خاورمیانه و ایران، شروع جنگ جهانی سوم بر سر آب دور از تصور نیست.

مقدار بارندگی در ایران در سال 98-97 با مقدار 342 میلی متر رسید و رکورد پربارش ترین سال را در 50 سال گذشته ثبت کرد. با این حال پس از آن بارندگی به مقدار محسوسی کاهش یافت
متوسط بارندگی‌های کشور ما در سال آبی ۹۸- ۹۷ با ثبت ۳۴۲ میلی‌متر سبب شد این سال رکورد پربارش ترین سال را در ۵۰ سال گذشته بزند. هرچند در سال بعد یعنی  ۹۹-۹۸ میزان بارش  ۳۱۷ میلی متر و میانگین کمتری ثبت شد اما باز هم نسبت به سال های پیش از خود شاهد بارندگی های فراوانی در کشور بودیم.
بارش هایی که به نظر می رسد در سال آبی جاری با کاهش محسوسی مواجه شود و برخی کارشناسان در خصوص سال آبی جدید (مهرماه ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) پیش بینی کرده اند که بارش ها در این‌ سال در حد طبیعی و حتی کمتر از بارش های معمول باشد. یافته‌ها و نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با توجه به روند افزایش جمعیت، افزایش مداوم مصرف سرانه آب و کاهش بارندگی، سرانه آب تجدید شونده در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ مترمکعب است که در حال نزدیک شدن به «آستانه بحران» یعنی کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب می‌باشد و در حال حاضر تعداد ۱۱ استان کشور در مرحله پایین‌تر از آستانه مذکور می‌باشند. در سال ۱۴۰۴ نیز سرانه آب تجدید شونده کشور به ۱۵۳۰ مترمکعب خواهد رسید و تعداد ۱۳ استان در مرحله بحران آب قرار خواهند گرفت و در این میان وضعیت استان تهران با سرانه ۱۰۰ مترمکعب به مراتب بدتر خواهد شد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *