معایب فرآیند لجن فعال متعارف

معایب فرآیند لجن فعال متعارف

مقدمه

در دهه ­های اخیر، افزایش جمعیت، کاهش منابع نفتی و تولید انبوه فاضلاب شهری نگرانی‌‌ های زیادی را برای جوامع به ‌وجود آورده‌ است. با توجه به کمبود و محدودیت­ سوخت ­های فسیلی، منابع انرژی تجدیدپذیر، از اهمیت ویژه ­ای برخوردار شده ­اند. فاضلاب شهری، با توجه به تولید و تصفیه پیوسته در سراسر جهان، به یک منبع انرژی قابل‌توجه تبدیل شده ­است. فرآیند لجن فعال متعارف بیش از یک قرن است برای طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می ­گیرد. این فرآیند با وجود مزایایی همچون کیفیت پساب خروجی بالا و قابلیت اطمینان، اما به دلیل مشکلات و معایبی که دارد، به سختی می ‌تواند به عنوان یک روش پایدار برای تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شود.

چالش ­های فرآیند لجن فعال متعارف

مصرف انرژی بالا

همانطور که پیش ­تر ذکر شد، مصرف انرژی فرآیند لجن فعال متعارف به واسطه واحد هوادهی که حدود 60% انرژی مصرفی را شامل می ­شود، زیاد است. از آنجا که انرژی الکتریکی بر اساس احتراق سوخت ­های فسیلی تولید می ­شود، نگرانی‌ هایی را در زمینه کمبود ذخایر نفتی، تولید گازهای گلخانه ­ای و گرمایش زمین ایجاد کرده ­است

اکسیداسیون مواد آلی

فرآیند لجن فعال متعارف برای حذف مواد آلی از طریق اکسیداسیون زیستی طراحی شده­ است. به همین سبب به انرژی زیادی برای اکسیداسیون و حذف مواد آلی نیاز دارد و امکان بازیابی انرژی فراهم نمی­ شود. همانطور که در شکل 1 دیده می ‌شود %30 COD در فرایند لجن فعال متعارف اکسید شده و به صورت دی ­اکسید کربن از فاضلاب خارج می ‌شود و تنها حدود %60 آن به‌صورت لجن از فاضلاب جدا می‌ شود. سپس توسط فرایند هضم بی‌هوازی تنها حدود %33 COD با تبدیل به گاز متان به ‌صورت انرژی قابل بازیابی است.

 تولید پسماند لجنی زیاد
بازده رشد لجن معمولا 0.3-0.5 gbiomass/g COD removalاست که منجر به تولید مقدار زیادی پسماند لجن می ­شود. هزینه دفع این پسماند بالا است به طوری که حدود 25%-65% کل هزینه عملیاتی را در برمی ‌گیرد. با افزایش جمعیت و شهرنشینی، دفع پسماند لجنی در خاک نیز محدودتر شده و سوزاندن آن نیز منجر به ایجاد گازهای گلخانه ­ای و خاکستر می ­شود.
لذا به منظور جلوگیری از اکسیداسیون موادآلی فاضلاب و بازیابی انرژی از آن‌ ها، تغییر فرآیند و تغلیظ مواد آلی موجود در فاضلاب ضروری می ‌باشد.

منابع
Guven, Huseyin, et al. “Towards sustainable and energy efficient municipal wastewater treatment by up-concentration of organics.” Progress in Energy and Combustion Science 70 (2019): 145-168.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *