مقایسه آب سیاه و آب خاکستری

مقایسه آب سیاه و آب خاکستری

مقایسه آب سیاه و آب خاکستری

آب یکی از عناصر چهارگانه تشکیل­ دهنده جهان خلقت، در اشکال مختلف چون اقیانوس، دریا، دریاچه، و رودخانه می ­باشد. در حالی که حیات در زمین وابسته به این عنصر با ارزش است، متأسفانه کم ­توجهی به دلیل فراوانی، ارزانی و در دسترس بودن، باعث نابودی تدریجی آن شده به گونه­ ای که علائم بحران از مدت ­ها پیش آشکار بوده و با ادامه روند موجود، در آینده­ ای نه چندان دور، جهان را با فاجعه ­ای عظیم مواجه خواهد ساخت. افزایش جمعیت جهان همراه با رشد روزافزون جوامع شهری و صنعتی منجر به تقاضای بیشتر و افزایش سطح مصرف آب شده­ است. روزانه حدود 80% از آب مصرفی که اصطلاحا به آن آب تمیز نیز گفته می ­شود، به فاضلاب تبدیل می ­شود. فاضلاب را می توان به دو دسته آب سیاه و خاکستری طبقه ­بندی کرد. اگرچه هر دو فاضلاب هستند اما سطح آلودگی آن­ ها متفاوت است.

آب سیاه به فاضلاب موجود در سرویس بهداشتی و توالت که حاوی مدفوع و ادرار و پاتون ­های بیماری ­زا است، گفته می ­شود. آب آشپزخانه ها نیز به دلیل آلودگی توسط عوامل بیماری زا و چربی، اغلب به عنوان آب سیاه در نظر گرفته می­ شوند.

آب خاکستری فاضلابی است که از شستشوی روزانه حاصل می ­شود و حاوی سطح آلودگی کمتری است که باعث سهولت تصفیه فاضلاب می شود. آب خاکستری براساس نوع استفاده در کشورهای گوناگون 30-80 درصد از فاضلاب تولیدی را شامل می ­شود. امروزه به واسطه بار میكروبی پایین آب خاکستری، تصفیه و بازیافت آن در جهان مخصوصا در کشورهایی که با بحران آبی روبه ­رو می ­باشند، مورد توجه جدی قرار گرفته ­است. بازیافت آب خاکستری علاوه بر ایجاد یک منبع جایگزین برای مصارفی نظیر فلاش تانک ­ها و آبیاری، سبب کاهش بار ورودی به تصفیه خانه­ های فاضلاب و کاهش هزینه ­های انتقال می­ گردد.

 

سیستم­ های تصفیه خانه فاضلاببراساس روش حذف آلودگی به شیوه ­های فیزیكی، شیمیایی و زیستی تقسیم می­ گردد. برخلاف آب خاکستری، به سبب بارآلودگی بالا در آب سیاه، وجود مرحله ضدعفونی در تصفیه آن ضروری است. بازیافت آب خاکستری بدون تصفیه یک روش معمول می­ باشد. تنوع و مقدار مواد مغذی موجود در آب خاکستری بسته به نوع گیاه می تواند مناسب یا نامناسب باشد. اگرچه مطالعات طولانی مدت و اثرات آن بر سلامت انسان بررسی نگردیده­ است.

متداول ­ترین سیستم تصفیه و استفاده مجدد فاضلاب یا آب سیاه به کارگیری پکیج نوین تصفیه فاضلاب نیلفام و فرآیند لجن فعال همراه با ضدعفونی توسط کلر است. با این­حال، با توجه به اهمیت فاضلاب خاکستری، در سال ­های اخیر مطالعات زیادی بر تکنولوژی ­های مختلف تصفیه فاضلاب خاکستری انجام شده ­است.

منابع
www.globalwatergroup.com.au
رضائی، مسعود، صرافزاده، محمد حسین. (1398). بررسی ویژگی­ های آب خاکستری و روش ­های بازیابی آن. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، 21(12)، 89-108.
1 پاسخ
  1. کاربر
    کاربر گفته:

    با سلام. لطفا در خصوص تکنولوژی ­های مختلف تصفیه فاضلاب خاکستری نیز محتوایی منتشر دهید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *